14 October 2009

Ni lah AZAM aku yang terbaru!!

Sebenarnya dah sebulan aku berAZAM nak turunkan berat bdn..sejak pas besalin ni, bdn aku mengembang mcm patung Michelin..

Mula2 aku aku tak berapa kisah sgt pasal berat ni..Tp aku mula terasa kekembangan bdn aku masa shopping raya haritu..byk baju yg aku berkenan suma tak muat..kat situ aku mula rasa sedih...

Bila balik kg..adik, kak ipar, akak kesayangan n anak buah aku suma makin mengecik...even akak aku yg peknen 7 bulan pun mengecik..oh ya..tertinggal satu lagi, mak aku pun mengecik.........................ADUSSSSS...cabaran betul tuk aku...

Suar jeans aku yg dulunya size 28-29 suma mmg lansgung tak bole sarung..skrg aku hanya bole pki size 30 & 31 je...itu br suar..lum baju lagi..size L n XL...betapa besarnya aku....

Harap2 aku berjaya kurangkan berat bdn...bukan lah smpi nak kurus kering..tp biarlah sedap sket mata memandang n yang penting hubby pun hati senang..

Kwn2 yg ada petua cara nk turunkan berat bdn..sila lah kongsi ngan aku....Jasa-mu di kenang...senkiu very much..

17 comments:

Arman Zakariah said...

ayah sapot!

Rina said...

wat puasa 6... yang tinggal beberapa hari ni... hehehehehe

Suhanah Kassiron said...

senku ayah..support duit sekali ek..

Suhanah Kassiron said...

rina..taun ni aku tinggal 15 hari..stress punya pasal..period pun lama

Cik tie said...

Ciktie suggest: jangan tinggal makan breakfast. makan yg heavy sikit pun lagi elok. then boleh skip lunch & dinner awal before pukul 6. malam jgn makan nasik & jgn makan antara waktu makan. Boleh kurus rasanya. Oh kalau ada masa gi gym, musti cepat kurus :)

Suhanah Kassiron said...

thanks cik t..nnti acik try

Reeda said...

btul ape yg cik ti tu ckp....

aku ni hr2 bedal ns lemak for bfast.....tp waktu tghr kurgkn portion ns....klu x rasa lapar, skip lunch then eat dinner b4 6/7 p.m....

tp klu msk utk husband tu wajib...jgn la husband ngn ank pn kene ikut diet...hehehehe

mkn mlm tu jgn berat sgt....memadai roti (hi-fibre) ngn tuna ke telur goreng pn bole....klu bole jgn mkn ns.....

tido pn kene jage...had kn mase smpi kul 12 mlm...x bole lebih dr kul 12....kecuali ade keje adhoc la....

aku berani ckp sbb alhamdullillah berat aku da turun 4 kg after 3 bln amalkan diet ni...tenaga pn x ilang....selain tu, ade la mkn ubat...

skrg proses nk maintain....hrp2 bole turun lg....smpi org tegur aku "eh rida, kurusnye ko"...hehehe...berangan....

fida said...

su..aku dulu kan masa aisy dah kurang bfeed mmg badan aku mendadak gemokss..memang takleh sangka aku akan gemoks sgt..tapi lelama dia maintain plus aisy pon makin melasak..

arman said...

ayah pun kena kurangkan breast feed kalu mcm ni..oppss..kurangkan makan berat-berat..silap taip plak

Suhanah Kassiron said...

wah..sedapnya ayat klu gitu kan ryda..aku dah lama tak dgr...aku ni takleh nak diet dahsyat2 sgt..mkn ubat pun tak bole sebab nyusu bdn..

Suhanah Kassiron said...

fida..kita kan dah ada plan..hehehehe..teruskan usaha..semangat!!

Suhanah Kassiron said...

opsss ayah...jgn cite kt sini psl bf tu..hehehe

nora ibrahim said...

astaghfirullah hubby n wife ni... hehehehe..... ala accu, slowly sure u can... dulu ko leh apa....... sekarang sure leh gak...... usaha gigih k! hehehehe.... aku ni maintain tembam... lek jer.....hehehehe....)

Suhanah Kassiron said...

dulu senang je..tp skrg aku rasa payah tol nk turunkan berat..mungkin kena banyak godaan skrg ni

arman said...

ayah tau mcm mana nak kurus? basuh berak dania..ihihih

Suhanah Kassiron said...

dania berak busyukkkkkk....

Suriayati Datu Mudin said...

acu aku rasa jgn tinggal makan dr sarapan hingga ke makan mlm.tp kuantiti kurang.aku rasa problemnya kebiasaannya kau mkn mkn yg kalori tinggi.ingat kdng2 mknan sikit tp tinggi kalori.aku x perna diet tp turun jgk.mungkin pasal sentiasa buat keje.dulu aku last pregnant 76.lps tu 71..skrng 53kg.
1.mkn jgn tinggal.
2.kurangkan mknan ringan..
3.lbhkan sayur dgn buah.
4.hehehe keluarkan peluh..ape je..jln2 pun blh...hehehe cth shopping wakakaka

renung2 kan ceh.

Post a Comment