22 October 2009

Perginya insan yang tersayang buat selama-lamanya

JULAI, 2009

Pada satu hr Ahad di bulan Julai, 2009..Phone aku berbunyik, "IDA CIK ANA CALLING"...ida ni kazen aku yg dok kt JB..ngan suara yg agak sayu..ida bg tau aku yg atok stroke n skrg kt Hospital Sultanah Aminah..aku, hubby, dania n ija (adik aku) yg tengah merayau kt Sunway Pyramid terus hilang selera nak merayau n trus drive balik ke umah...

Sepanjang hari Ahad, aku terbayang2 muka atuk..rasa mcm nak balik JB tengok atok..tp pikirkan keje opis yg melambak..aku simpan niat tu..Tp terus terang, sepanjang hr ahad tu aku langsung takda mood...Hubby byk kali tanya aku "Are u ok ibu? Nak balik JB ke tgk atuk?"...ini lah hebatnya wan (hubby), boleh bc apa dlm fikiran aku..dia tau aku risau...

Masuk hari isnin, aku pg keje dgn rasa tak sedap hati..Dalam hati terpikir "Ini lah satu2 nya atuk aku yg masih ada"..kenapa aku still ada kt KL lg..aku kol hubby n ajak hubby blk jb ptg tu jugak..sebelum tu, aku jumpa bos mtk cuti...

Pagi selasa...kami bergegas ke hospital..tiba kt hospital, pakcik aku bg tau yg atuk xda kat wad..atuk tengah wat MRI..Aku pun tunggu ngan sabar..Lepas atuk siap wat MRI..kami bergilir-gilir masuk ke wad tgk atuk, mesti kena ada sorg tinggal kt luar tuk jaga dania..masa tu budak bwh 12 tahun tak dibenarkan masuk wad sebab kes H1N1 yg tengah merebak..Bila atuk nampak aku..Perkataan pertama yg keluar dr mulut atuk..Mana anak (dania) ?..Sebak..dlm sakit mcm tu dia masih teringatkan cicit nya...

Masih lg aku teringat yang atuk sempat lg bercerita ngan aku yg dia betul2 malu masa wat MRI tu..habis kena bukak baju n suar..yg malu tu sebab suma misi perempuan..Atuk bercerita sambil senyum2...

Bila dah siap melawat atuk..Kami terus balik ke KL...

Keesokan nya kakak aku kol..Bg tau yang result dr scan mri tu dah kuar..dr bg tau yang atuk ada kanser..kanser paru2 dan dah pun merebak ke otak..tahap yg amat kritikal..selain tu, usus atuk dah berkuman..sama jugak ngan hati dia..hospital mmg tak bole buat apa memandangkan usia atuk aku yang sgt berumur..kalau buat operation akan sebabkan keadaan atuk makin kritikal..dr bg tau jugak yang umur atuk mungkin tidak panjang..dr jangkakan atuk akan hidup untuk 6 bulan sahaja...dr. lepaskan atuk balik dengan berbekalkan ubat tahan sakit..

OGOS, 2009

Aku tak penah putus kol nenek untuk tahu perkembangan atuk...alhamdulillah...atuk yg separuh bdn kirinya dr pinggang ke atas yg lumpuh kini dah bole bergerak..atuk pun berselera makan n minum..biarlah dia nak makan apa pun..itu pesanan dr..bg je apa yg atuk nak makan n sentiasa menjenguk atuk...

SEPTEMBER, 2009

7 hari sebelum hari raya..dapat call..atuk masuk wad semula..tangan atuk tak berhenti mengigil dgn kuat..tersentak2...dr. bg tau yg ini semua disebabkan saraf...n atuk dilepaskan balik selepas 2 hari kat wad...

Keadaan atuk semakin teruk lepas balik dr spital..langsung tak bole berjalan, tak bole berckp..taknak makan....atuk lemah..hanya terbaring kat katil...

Hari raya pertama..kami sekeluarga balik ke kg..Ya allah..kurusnya atuk...menitik air mata aku..nenek bg tau..dah seminggu atuk taknak makan..hanya minum air masak n kdg2 minum nestum hanya sesudu sahaja..itu pun dua hari sekali..

Bertambah sedih..atuk cuba berckp...tp suara yg keluar dr mulut atuk, langsung tak dapat di fahami..bila abg ipar dtg merapati atuk..atuk menunjukan tangan ke diri n sambil menggerakn tangan seperti takda sambil mengelengkan kepala..berulang kali atuk buat mcm tu..Muka atuk sayu..Mungkin dia cuba nak sampaikan pada abg ipar aku yang "Atuk dah tak mampu buat apa2"..


OKTOBER, 2009

18 okt, 2009 (Ahad)...Dalam perjalanan dr Bukit Kayu Hitam ke KL (ada mting kt putrajaya hr senin tu) ...Tiba di Tapah lebih kurang jam 11.45 mlm, hp bapak aku berbunyik..aduh..aku mula tak sedap hati..siapa lah gamaknya yg kol lewat mlm ni..Rupanya uncle aku kol dr Johor..Aku dengar perbualan bpk aku "Bila meninggal?....Innalillah" Aku masih berharap yg meninggal dunia org lain walau dlm hati aku 90 % dpt rasakan yang atuk dah pergi..

Betul jangkaan aku..atuk dah pergi...buat selamanya pada jam 11.30 mlm..aku terdiam..tak terkata..tergamam..ya allah...........lemahnya aku pada masa tu...

Aku terus kol bos..mtk untuk pelepasan dr attend mting..dr tapah, hubby trus drive ke JB..takda rehat langsung..berhenti untuk isik minyak je...jam 4.30 selamat smpi ke kg..Dari jauh nampak umah arwah atuk terang benderang..n kereta berderet2...org dah mula rmi..

Aku masuk ke umah arwah atuk..nampak di ruang tamu..jenazah arwah atuk yang ditutupi kain..aku tak terus melangkah ke jenazah..sebabnya... sesungguhnya...belum cukup kekuatan ada dlm diri ini nak menatap jenazah arwah...setengah jam jugak aku duduk..tenangkan diri..akhirnya aku terus melangkah ke jenazah..aku buka kain yg menutupi arwah atuk..ya allah..tenangnya air muka allahyarham...

sejak aku tahu berita atuk meninggal dunia..belum ada lagi air mata yg menitis dr mata aku..

sebelum arwah atuk disembahyangkan..kami saudara mara terdekat diberikan peluang untuk menatap wajah arwah untuk kali terakhirnya..sambil mendukung dania...aku mengucup dahi arwah atuk..takda apa yg aku rasa selain sejuknya muka arwah atuk...selepas aku siap mengucup arwah atuk tetiba bdn ku lemah..tak berdaya..air mata yg aku tahan selama ini..akhirnya menitis jugak....bertambah sebak lagi bila nenek pengsan selepas mengucup buat kali terakhirnya insan yang kami sayangi ini..

Jenazah dibawa ke masjid dan disembahyangkan..kemudian di kebumikan di Tanah Perkuburan Al-Falah, Simpang Rengam...Alhamdulillah semuanya selamat..

Atuk "Allahyarham Abas Bin Abu Bakar" telah pegi meninggalkan dunia ini menuju ke alam yang lebih aman buat nya....Kami redha..Allah lebih menyayangi beliau..Kami doakan semoga allahyarham sentiasa tenang disana..ditempatkan dikalangan org yang beriman..Al-Fatihah...

Sebenarnya..masa hayatnya atuk..aku ada berniat nak belikan arwah sehelai baju batik. sebab nya allahyarham masa hidupnya, minat betul berbaju batik...tp oleh kerana kesibukan duniawi, aku langsung terlupa untuk belikan arwah atuk baju batik..aku terasa kerana menyesal..ralat dlm hati..kenapa AKU BOLEH TERLUPA...ya allah..

untuk semua..hargai lah insan2 yang tersayang di sekeliling kamu...sesungguhnya kita tidak tahu bila dia akan pergi..selagi mampu dan daya diri untuk membuat mereka bahagia dan mampu tersenyum, laku kan lah......kerana bila dia pergi..takan kembali buat selamanya..................

5 comments:

Arman Zakariah said...

sabar ya ibu..jgn sedih-sedih..yg lepas tu biarlah lepas, yang dah pegi, biarlah berlalu..kita yang masih hidup ni kena teruskan kehidupan..nasihat ayah: setiap kali teringat arwah atuk, jgn putus-putus sedekahkan al-Fatihah ya..itu jak yang kita mampu buat..everytime semayang, sedekahkan lagi..semoga rohnya tenang di SANA..oh ya, lagi satu, tpon2 jugak lah nenek yang sunyi tu ya..sian dia..

nora ibrahim said...

erm....

betul kata wan tu.... aku pun terbayang2 lg arwah atuk ko cu..... at least ko masih ada nenek lg.... aku? lg sedih tau..... dah xde dh semuanya....... tp yelakan, redha jerla, Allah sygkan diorang..... n dh qada qadarkan..... tabah ek.....;-)

♥cik.mental♥ said...

i've lost my arwah nenek when i was 13. arwah ayah when i was 18. last arwah atuk when i was 24. semuanya insan yg paling sy sayang & paling penting dlm idup. yg penting sekarang kita perlu teruskan hidup. bg yg sudah tiada kita kirimkan doa. moga2 mereka aman disana.

Suriayati Datu Mudin said...

sedih bila baca teringat arwah ayah.acu bila org dah takde masa tu penyesalan akan timbul.bila kita nmpk dr sihat bertukar beransur2 sakit-kurus- x blh ckp-koma sedih la sgt.

Suhanah Kassiron said...

tq kwn2 suma atas sokongan..untuk sue- aku paham apa rasa penyesalan tu...kita berdoa2 banyak..

Post a Comment